Netmeeting w pracy nauczyciela

Autor: Dariusz Przygodzki

Pierwsze szkolne pracownie komputerowe były lokowane w małych salach wyposażanych zwykle w kilka komputerów. Obecnie standardem stają się pracownie tworzone w pomieszczeniach wielkości normalnej, dużej sali lekcyjnej. Wyposażenie często stanowi nie kilka a kilkanaście komputerów (np. pracownie MEN w edycji dla liceum - 15 sztuk).

Przy takiej ilości sprzętu, rozmiarach pracowni oraz fakcie, że graficzne interfejsy obsługuje się poprzez wskazanie myszką, problemem technicznym staje wyjaśnienie, a w zasadzie pokazanie uczniom kolejnych czynności. O ile przy kilku komputerach można było kolejno podchodzić do stanowisk uczniowskich i prezentować działanie to przy kilkunasto stanowiskowej pracowni metoda ta staje się nieefektywna. Rozwiązaniem może być przygotowanie programów, które uruchamiane na każdym z komputerów prezentowałyby przebieg działań. Niestety przygotowanie takich prezentacji wymagałoby ogromnego wkładu pracy nauczyciela, zwłaszcza wtedy, gdy często korzystałby z pracowni komputerowej. Interakcyjność takich prezentacji dodatkowo podnosi poprzeczkę przy ich przygotowaniu, a przecież pracownie mają służyć nie tylko do zajęć z informatyki, ale także do przeprowadzenia lekcji z innych przedmiotów. Można zastosować projektor multimedialny. Wszystkie czynności wykonywane przez nauczyciela są widoczne dla uczniów, łatwo można modyfikować działania w zależności od przebiegu zajęć, a przygotowanie lekcji nie jest tak pracochłonne. Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to ma same zalety, niestety i tu pojawiają się problemy. Po pierwsze koszt takiego projektora to wydatek rzędu kilku a częściej kilkunastu tysięcy złotych. Te tańsze wymagają zaciemnienia sal, zakup tych droższych zwykle przekracza możliwości finansowe szkoły. Typowe rozmieszczenie komputerów w sali powoduje, że nie każdy uczeń widzi obraz prezentowany na ścianie (ekranie) wyraźnie i z wygodnej pozycji.

A gdyby tak obraz z komputera nauczycielskiego wyświetlić na ekranach komputerów uczniowskich? Na rynku dostępne są programy pozwalające na takie działania. Gdy posiadamy komputery z oprogramowaniem firmy Microsoft program tego typu mamy od razu dostępny. W Windows serii 9x był on widoczny i uruchamiany jak typowy składnik systemu, w nowszych produktach (2000, XP) jest bezpośrednio niewidoczny. Programem tym jest NetMeeting. W tym przypadku, aby go pierwszy raz uruchomić i skonfigurować należy użyć polecenia CONF pisanego w wierszu poleceń. Niezależnie od systemu i sposobu wywołania programu w trakcie pierwszego uruchomienia przeprowadzany jest proces konfiguracji programu. NetMeeting jest programem służącym do wymiany informacji w sieci. Można go skonfigurować do pracy w sieci Internet i wtedy działa jak typowy komunikator. To, co może być przydatne w pracowni szkolnej to możliwość pracy w sieci lokalnej bez serwera katalogowego. Jeżeli w trakcie konfiguracji zaznaczymy "nie umieszczaj mojego nazwiska w katalogu" oraz odhaczymy "zaloguj do serwera katalogowego przy uruchamianiu programu" to otrzymamy narzędzie pracujące w sieci LAN. Program pozwala na komunikację między sobą do 8 komputerów. Zastosowanie opcji "poprowadź spotkanie" pozwala na ominięcie tego ograniczenia. Połączenie (wywołanie) inicjujemy podając nazwę lub IP hosta.

Program pozwala na:

  • przesyłanie plików
  • rozmowę typu CHAT
  • rozmowę audio
  • przekaz VIDEO
  • pracę na wspólnej tablicy

Pozwala ponadto na udostępnienie programu. Program uruchomiony na komputerze nauczyciela po udostępnieniu wyświetlany jest na monitorach uczniów. Istnieje możliwość przekazania kontroli nad programem. Każdy uczeń ze swego stanowiska (po uzyskaniu zgody) może obsługiwać program. Wygląda to podobnie do pracy na wspólnej tablicy, z tym, że działania wykonywane są na pracującej aplikacji. Osobiście często stosuję tę metodę przy pracy z arkuszem kalkulacyjnym. Zadanie rozpoczęte na komputerze prowadzącym (nauczycielskim) może być wspólnie rozwiązywane z uczniami. Czasami wyświetlenie okna jednej aplikacji nie wystarcza. Program pozwala na przekazywanie obrazu całego pulpitu. Mimo wielu zalet są też pewne ograniczenia. Musimy dysponować w miarę sprawnie działająca siecią. Obraz przekazywany jest w 256 kolorach. Niestety pojawia się też typowa niezgodność przy polskich znakach diakrytycznych. Istota transmisji przez sieć wyklucza raczej stosowanie tego narzędzia do prezentacji filmów.

Mimo, iż jestem w tej szczęśliwej sytuacji, że na wyposażeniu pracowni posiadam projektor i to taki, który nie wymaga zaciemnienia sali, to bardzo często korzystam z programu NetMeeting. Uczniowie szybko przyzwyczajają się do pracy z tym narzędziem. Udostępnienie obrazu dla 16 stanowisk uczniowskich zwykle nie zajmuje więcej niż 1-2 minuty. Praca bez rozłączania (zminimalizowanie) umożliwia pokazanie obrazu z komputera nauczycielskiego w dowolnym momencie, co pozwala na przekazywanie nowych treści bez straty czasu na ponowne uruchomienie programu.

Zachęcam wszystkich nauczycieli prowadzących jakiekolwiek zajęcia w pracowniach komputerowych do wprowadzania tej formy pracy z uczniami a zapewniam, iż jest to naprawdę wygodne i skuteczne narządzie ułatwiające przygotowanie i prowadzenie zajęć.

Kontakt


Stowarzyszenie KISS
ul. Lompy 2/10,
40-040 Katowice, PL

Telefon: + 4832 251-98-11
Faks: + 4832 251-98-11
Email: biuro@kiss.pl

Informacje


Numer konta bankowego:
RaiffeisenPolbank
07175000120000000033772467

NIP: 634-16-95-199
Ta witryna korzysta z plików cookie, które są zapisywane na Twoim komputerze. Pliki te są niezbędne przy generowaniu statystyk, oraz logowaniu użytkowników. Możesz dobrowolnie edytować ustawienia swojej przeglądarki pod kątem plików cookies. Polityka prywatności

Copyright © 2011 - 2018 Stowarzyszenie Komputer i Sprawy Szkoły - KISS
Art, Engine & Framework by MAR.APT version: