Przygotowanie się nauczyciela do zajęć w projekcie “Lekki jak piórko

mgr Wiesława Opiatowska
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Miejski Zespół Szkół Nr. 1 w Będzinie

Rozmawiając z nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej, słyszę niejednokrotnie obawy dotyczące nakładu pracy i czasu, który trzeba poświęcić w przygotowaniu się do zajęć z wykorzystaniem komputerów i tablicy interaktywnej. Do tej pory przed lekcją wystarczyło przygotować się pod względem merytorycznym, stworzyć scenariusz lekcji i wyszukać odpowiednie pomoce. Przystępując do realizacji projektu „Lekki jak piórko” miałam podobne obawy, ponieważ komputer odgrywał marginalną rolę w mojej dotychczasowej pracy zawodowej i w życiu.

Ale potrzeba, chęć rozwoju i doświadczenia czegoś nowego, oraz entuzjazm moich uczniów, kiedy dowiedziały się, że będą pracować na komputerach sprawiły, że niemożliwe stało się możliwe.

W pierwszych miesiącach realizacji projektu przygotowanie się do zajęć rzeczywiście kosztowało mnie wiele czasu i pracy. Wydawnictwo, na którego podręcznikach pracuję nie ma oprogramowania do wykorzystania na komputerach. Dlatego przygotowując się do lekcji musiałam wyszukiwać z różnych źródeł odpowiednich prezentacji wprowadzających do realizowanego bloku tematycznego. Ćwiczeń interaktywnych, które pomogą opanować nauczany materiał i są zgodne z tematyką lekcji. Nauczyć się tworzenia testów sprawdzających, pracy na programie i tablicy interaktywnej.

Po kilku miesiącach pracy mogę powiedzieć, że wysiłek opłacił się. Poznałam zasoby komputerowe dzięki którym mogę prawie do każdej lekcji wyszukać odpowiednią prezentację zgodną z tematem. Uczniowie zamiast plansz i mojego głosu mają możliwość oglądać obraz ruchomy, estetyczny i słuchać głosu lektora, który omawia określone zagadnienia. Tym samym ja oszczędzam swój głos i nie staje się on nudny dla dzieci. Ogrom ćwiczeń interaktywnych dostępny na stronach internetowych sprawia że do każdej lekcji mogę wybrać takie ćwiczenia które spełniają moje oczekiwania i rozwijają oczekiwane umiejętności u dzieci. Przez co zajęcia stają się ciekawsze, atrakcyjniejsze a wiadomości lepiej przyswajane przez uczniów obdarzonych różnymi typami inteligencji.

Korzystanie na lekcji z tablicy interaktywnej sprawia, że uczniowie chętniej i bez oporów pracują na niej, niż na tablicy tradycyjnej. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności po każdej lekcji za pomocą szybkich testów na komputerze, sprawia że nie muszę tego robić za pomocą testów tradycyjnych sprawdzanych w domu, co było pracochłonne i rozciągało się w czasie. Teraz po każdej lekcji wiem ja i uczniowie, co zostało opanowane, a do jakich zagadnień trzeba wrócić i popracować nad nimi.

Pracując z wykorzystaniem komputerów zajęcia są niewątpliwie ciekawsze dla uczniów, którzy są bardziej zdyscyplinowani i skoncentrowani. Ale nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej muszą pamiętać, żeby nauczać też, innymi bardziej tradycyjnymi metodami. Przecież, musimy nauczyć dzieci czytać, pisać i wielu innych potrzebnych w życiu umiejętności.

Kontakt


Stowarzyszenie KISS
ul. Lompy 2/10,
40-040 Katowice, PL

Telefon: + 4832 251-98-11
Faks: + 4832 251-98-11
Email: biuro@kiss.pl

Informacje


Numer konta bankowego:
RaiffeisenPolbank
07175000120000000033772467

NIP: 634-16-95-199
Regon: 272593242
Numer KRS: 0000106476
Ta witryna korzysta z plików cookie, które są zapisywane na Twoim komputerze. Pliki te są niezbędne przy generowaniu statystyk, oraz logowaniu użytkowników. Możesz dobrowolnie edytować ustawienia swojej przeglądarki pod kątem plików cookies. Polityka prywatności

Copyright © 2011 - 2018 Stowarzyszenie Komputer i Sprawy Szkoły - KISS
Art, Engine & Framework by MAR.APT version: